TTK

(käännetty eri kielille Googlen kääntäjällä, joka tekee paljon virheitä)

Tutkimusten mukaan tanssi parantaa tasapainoa, muistia ja hyvinvointia. Aloita taistelu henkistä ja fyysistä ikääntymistä vastaan – tai aloita uusi harrastus – tai tule muuten vain tanssimaan.

TTK tanssii tangoa kanssa – kurssi aloittaa Soukankuja 16:ssa kellarikerroksen A-rapun päädyssä olevassa kerhohuoneessa tammikuussa 2024.

TTK-kurssin opetus lähtee paritanssin alkeista. Kurssilla opitaan viemään, seuraamaan ja jo aivan ensimmäisitä tunneista alkaen opetellaan improvisointia.

Tanssilajeista kurssilla keskitytään argentiinalaiseen tangoon. Argentiinalainen tango on alkeistasolla ja nuoren tai vanhankin ensimmäisenä tanssilajina helppo, muita tansseja monipuolisempi ja muiden tanssien oppimista helpottavana erittäin hyödyllinen. Edistyneiden ammattitanssijoiden tasoilla argentiinalainen tango on maailman vaikein tanssi mutta sille tasolle päästäkseen jouttuu tanssimaan tuhansia tunteja.

Miksi argentiinalainen tango:

  • askeleet ovat yhdessäkävelyä eli jokainen osaa viimeistään ensimmäisellä oppitunnilla
  • askeleita on vain 6: oikealla jalalla eteen, taakse tai sivulle oikealle, vasemmalla jalalla eteen, taakse tai sivulle vasemmalle
  • ei hyppyjä eikä yleensä viistoaskeleita vaan aina suorakulmaista kävelyä
    • ei ole mitään aloittamissääntöjä kuten esim. suomalaisessa tangossa: viejä aloittaa aina vasemmalla jalalla eteen ja valssissa: viejä aloittaa aina oikealla jalalla eteen.
  • Ei ole mitään pitkiä askelsekvenssejä tai kuvioita, jotka on vaikea muistaa
  • argentiinalaisessa tangossa opetellaan viemään ja seuraamaan pieniä lyhyitä askelkuvioita (, joista osa on suoraan käytettävissä muissa tanssilajeissa kuten suomalaisessa tangossa, angolalaisessa kizombassa jne.)
  • alusta alkaen improvisoidaan eli tanssitaan vapaasti yhdistelemällä opittuja pieniä kuvioita toisiinsa
  • jo alkeiskurssin alussa tanssijat oppivat tekemään uusia omia variaatioita, joita ei erikseen ole kurssilla edes opeteltu! Esimerkiksi tanssinopettaja voi pyytää tanssiparia tekemään juuri opitun kuvion peilikuvana, jolloin aloitetaan eri jalalla jne.
  • Argentiinalaista tangoa eli argentiinalaisen tangon askelkuvioita voi tanssia mihin musiikkiin tahansa! Esimerkiksi musiikkina voi olla valssi, rumba, hitaat slovarit, suomalainen tango, foksi, humppa, marssit, iskelmät, rock, pop-musiikki, klassinen musiikki, Finlandia hymni, jne
  • Tempon voi valita vapaasti esim. 1 askel per musiikin isku, 1 askel per musiikin joka toinen isku, 1 askel per musiikin joka neljäs isku jne. Voi tanssia myös siten että askeleet tulevat iskujen väliin. Viejä voi viedä seurajan askeltamaan esim. 1 askel per musiikin joka toinen isku ja samaan aikaan viejä itse ottaa kaksi askelta.
  • tanssiessa voi pitää haluamansa pituisia taukoja esim. koko fraasin pituinen aika ottamatta askeltakaan
  • Saman kappaleen voi tanssia lukemattomilla eri tavoilla liikkeiden ja kuvioiden osalta mutta myös musiikin tulkinnan mukaan: saa tanssia solistin laulaman soljuvan melodian mukaan, rytmiä soittavan bandenon-haitarin mukaan marssien tai aaltoilevien viulujen säestyksellä. Musiikin nopeita kohtia voi tanssia äärettömän hitaasti.
  • musikaalisuutta tai rytmitajua tai musiikin osaamista ei tarvita
  • aikaisempaa tanssiosaamista ei tarvita.
  • argentiinalaine tango ja tämä kurssi antaa valmiudet oppia ja tanssia muita helpompia tansseja kuten kizomba, suomalainen tango, foksi, valssi jne.

Jos et ole koskaan tanssinut tai oppinut tanssimaan, tämä on juuri oikea kurssi Sinulle!

Jos olet paritanssin aktiivinen harrastaja, niin silloin saat tältä kurssilta uusia mausteita tanssiisi.

Voit tulla yksi tai oman parin kanssa. Sukupuolella, iällä tai ikäerolla ei ole merkitystä.

kun tulet
  • Pukeutuminen: Tanssiessa voi tulla lämmin mutta tämän kurssin tanssi ei ole kovin hikistä touhua, koska tanssitaan kävelyaskelin eikä ole hyppyjä. Leveä kellohame on huono vaihtoehto, koska alkeiskurssin alussa kurkataan hieman omia ja tanssiparin jalkoja.
  • Älä käytä hajusteita/parfyymia/partavettä, koska opettaja Raimo on joillekin hajusteille yliherkkä.
  • Kengät: korkeat piikkikorot kielletty. Mukavimmat kenkäsi jalkaan ja jos ja kun kenkien pohja ei luista, vedä kengän päälle nilkkasukka siten, että sukka peittää kengän pohjan varpaista ja päkiän kohdalta mutta ei kantapää, joka jää vapaaksi ”jarrupinnaksi” Tanssiaskel eteen on kanta-askel eli kanta menee ensin lattiaan, joten on syytä olla kengän kanta ei-luistavaa ei-liukasta materiaalia. Lisäksi tanssissa on pyörähtäviä pivot-askeleita päkiän varassa, jolloin kitkaine kenkä (voi) aiheuttaa polvissa ylirasitusta mutta edellä mainittu liukas sukka+kenkä auttaa. Oikeita tanssikenkiä, joissa pohja päkiä on luistavaa kovamuovia tai haljasnahkaa ja kanta pitävää kitkaista kumia, ei tarvitse lähteä heti ostamaan.
  • Kuvaaminen ja videointi ilman lupaa on tunnin aikana kiellettyä

Aikataulu

TTK-tunti
Alkaen 2.1.2024
Maanantaisin klo 19:15-20:15
Kertaus ja ohjattu harjoittelu
Alkaen 4.1.2024
Torstaisin 19:15-20:15

Paitsi Ei Maanantaina vaanOn joka Torstaina paitsi
On Tiistaina: 2.1.2024 9.1.2024
6.2.2024 5.3.2024 2.4.2024 9.4.2024
Ei Kiirastorstaina 28.3.2024

Tanssin viemisen ja seuraamisen periaatteita TTK-kurssilla

  • Seuraaja ja viejä nojaavat kevyesti toisiinsa ylävartalon korkeudelta. Tällöin tanssin viejän ja seuraajan varpaat ovat hieman etäällä toisistaan ja paino on päkiällä.
  • Molemmat ovat vastuussa nojaamisesta mutta seuraaja säätää nojaamisen voiman ja suunnan. Nojaamisen suunta on vaaksuoraan kohti paria ei siis alaspäin, jolloin seuraaja tuntuu painavalta.
  • Paikallaan oltaessa ei aina tarvitse nojata. Seuraaja pitää huolen, että nojaaminen alkaa aina heti, kun tanssi/vienti tuntuu alkavan. Esim. jos tanssin viejän rintakehä alkaa lähestyä seuraajaa, niin seuraajan nojaus alkaa, kun hän painaa sen verran jarrua, että liikkelle lähdetään yhdessä hieman kuin siirapissa.
  • Seuraaja pitää kiinni tanssin viejästä. Tanssin viejä ei pidä kiinni seuraajasta.
  • Tansisn viejä ei siirrä tai vedä seuraajaa käsillään mutta voi vartalon liikkeen lisäksi käsien liikkeillä osoittaa, että ”tulisitko tähän suuntaan – täällä on tilaa – ole hyvä”, jolloin seuraaja liikkuu itse.
  • Tanssin viejä ei siirtele seuraajaa vaan
  • tanssin viejä itse vain tanssii ja seuraaja seuraa eli tanssii mukana, siten että seuraaja on aktiivinen ja pyrkii jatkuvasti olemaan tanssin viejän edessä siten että ylävartalot ovat kohti toisiiaan.
  • Tanssin viejä itseasiassa hallitsee seuraajan painottoman vapaan jalan liikkeitä! Tanssin viejä viestii ylävartalonsa liikkeellä, mitä hän haluaa seuraajan tekevän vapaalla jalallaan (vapaa jalka on se jalka, joka on painoton).
  • Tanssin viejä oppii katsomatta jalkoihin tietämään kummalla jalalla seuraajan paino milläkin hetkellä on, koska seuraaja oman ylävartalonsa liikkeellä näyttää sen (että seurasin)
  • Seuraaja oppii tietämään kummalla jalalla tanssin viejä haluaa seuraajan painon olevan tai mihin tanssin viejä haluaa seurajan siirtävän vapaan jalan. Seuraaja aistii tanssin viejän aikomukset nojaamalla tanssin viejään, jolloin hän tuntee tanssin viejän ylävartalon liikkeen. (Seuraaja voi tanssia jopa silmät kiinni)
  • seuraajan ei tarvitse tietää eikä hän välitä siitä kummalla jalalla tanssin viejän paino on !

Taustaa

Tanssissa seuraaja on nopeampi

Kurssilla opit tanssimaan joko viejän ja seuraajan roolissa mutta suosittelen, että opettelet molemmat roolit. Molempien roolien opettelu on terveysvaikutuksiltaan ylivoimaisesti paras tavoite, koska tanssin viejän ja seuraajan rooleissa aivojen kuormitus ei ole samanlaista. Tanssin viejä vie ja seuraaja seuraa: Tanssin viejä voi viedä osaamaansa lihasmuistissa olevaa perusaskelta monta askelta peräkkäin, minkä aikana hän miettii ja keksii, että hänpäs vie seuraajalle seuraavaksi askelkuvion OC, jossa kävelysuuntaa vaihdetaan hetkeksi ns. katkaistulla askeleella. Hänellä oli siis useita sekunteja aikaa miettiä, mitä tanssiessa tapahtuu seuraavaksi. Hänen kanssaan tanssivalla seuraajalla ei ole ennakkotietoa siitä, mitä tanssissa tapahtuu seuraavaksi (ei tanssiva viejä puhu ja kerro seuraavaa kuviota seuraajalle). Seuraajan on reagoitava salaman nopeasti ja seurattava tanssin viejää uudessa kuviossa.

Seuraaja voittaa tanssin viejän 50 – 5:

Toinen esimerkki seurajan ja tanssivan viejän roolien eroista: pariskunta lähtee lavatansseihin ja tanssii siellä toisten tanssijoiden kanssa. Tanssin viejä (useimmiten mies) osaa 5 erilaista tangon tanssikuviota. Hän hakee tanssimaan 10 seuraajaa illan aikana. Hän tanssii näistä jokaisen kanssa noita viittä kuviota toistaen. Illan aikana tanssin viejä on siis tanssinut viittä kuviota ja on oppinut, että jokainen seuraaja ei ole samanlainen. Saman iIllan aikana yksi seuraaja ehtii tanssia kymmenen tanssivan viejän kanssa, joista jokainen osaa viisi hiukan erilaista tanssikuviota, joita toistetaan seuraajan kanssa. Molemmat sekä tanssin viejä että seuraaja tanssivat illan aikana 10 tanssijan kanssa. Seuraaja ehtii/saa illan aikana tanssia 10 x 5 = 50 erilaista tanssikuviota mutta tanssiva viejä saa tanssia vain 5 erilaista kuviota samana iltana.